بلاگ

بهترین زیرانداز کیسه خواب

بهترین زیرانداز کیسه خواب
5/5 - (3 امتیاز)

برای خرید یک زیرانداز کوهنوردی خوب، به شما توضیه میکنیم تا آخر مقاله، بهترین زیرانداز کیسه خواب همراه ما باشید. خواب راحت در سفرهای کمپیگ، قبل از سالهای اخیر برای بسیاری از کوهنوردان و طبیعت گردان آرزویی بیش نبود، در گذشته ی نه چندان دور، روزهایی که به آرزوی شبی آرام در کنار طبیعت سپری میشد، تبدیل به شب هایی سخت و طاقت فرصا  می گشتند. چرا که خواب و استراحت در طبیعت، غالبا با مشکل و سختی همراه بود.

اما امروز به لطف پیشرفت های چشمگیر صنعت و روش های پیشرفته تولید که موجب کاهش قیمت فرایند ساخت شده اند، خواب در طبیعت یکی از لذت بخش ترین تجربه های سفر کوهنوردان و طبیعت گردها شده است.

شاید شما هم جزو کسانی باشید که بعد از دیدن عبارت زیرانداز کیسه خواب، در لیست لوازم ضروری که باید در سفر همراه داشته باشید، با خودتان فکر کردید این وسیله ابزار مهمی نیست، ولی ما به شما سه دلیل اهمیت ویژه این وسیله و لزوم حضور آن در کوله پشتی یا در جمع وسایل سفرتان را میگوییم.

بیشتر بدانید:راهنمای پوشاک مناسب کوهنوردی

بهترین زیرانداز کیسه خواب و احساس سرما

بهترین زیرانداز کیسه خواب

در حالی که بنظر می آید بزرگترین مزیت داشتن زیرانداز مناسب، خواب راحت روی سطحی نرم و تشک مانند است، مهمترین وظیفه این وسیله ایجاد عایقی بین سطح زمین و بدن شماست تا گرمای بدنتان در طول شب از دست نرود.

بدن از ابتدای شروع فرایند خواب با کاهش فعالیت خود، موجب کاهش سوخت و ساز شده و در نتیجه مستعد از دست دادن دمای هسته ای یا کور بادی خواهد شد. این مساله با کاهش دمای هوا در طول شب، که به طور معمول میتواند تا ده درجه باشد، تشدید خواهد شد. این مساله مخصوص به آب و هوای سرد نیست و حتی در مناطقی با آب و هوای گرم نیز این کاهش دما میتواند رخ دهد.

مت کیسه خواب شما در واقع عایقی است بین شما و سطح سرد زمین. اگر فکر میکنید زیرانداز عادی یا خود کیسه خواب شما این عمل را انجام میدهد، سخت در اشتباهید. حتی بهترین کیسه خوابهای پر موجود در بازار هم نمیتوانند نقش عایق تماسی را داشته باشد و بدون زیرانداز خوب فاقد کارایی هستند.

طول و عرض زیرانداز برای کوهنوردان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، یکی از فاکتورهای مهم در خرید زیرانداز که در خرید حتما باید به آن دقت شود تناسب قد زیر انداز با قد شما میباشد.

بهترین زیرانداز کیسه خواب و استراحت روی سطح هموار

از دیگر وظیفه های مت کیسه خواب شما، ایجاد سطحی هموار و مطلوب برای خواب و یا استراحت شماست. در حالی که سطح طبیعی زمین، دارای ناهمواری هایی است که در بعضی نقاط، پوشش گیاهی و در بعضی مناطق سنگی توسط سنگ و کلوخ ایجاد میشود، زیرانداز خواب حرفه ای به خوبی این ناهمواری ها را حذف کرده و حس خوب تخت اتاق خوابتان برایتان به ارمغان می آورد. .

بهترین زیرانداز کیسه خواب و سلامت وسایل شما

بهترین زیرانداز کیسه خواب

آخرین مورد که بدیهی ترین وظیفه هر زیراندازی است، حفظ پاکیزگی و سلامت ابزار پوششی شما در طول سفرتان است. سنگ و کلوخ و خارک و خاشاک بزرگترین دشمن ابزار شما هستند که یک زیرانداز خوب علاوه بر مهیا کردن این نیاز خود نیز در مقابل این آسیب ها مقاوم است.

گرانترین و بهترین نوع از زیراندازها، همین نوع خود بادشو میباشد، هوا عنصر اصلی این نوع زیراندازها، برای ایجاد عایق دمایی میان شما و زمین است. از مزیت های این زیراندازها، باز و بست کردن بسیار راحت، بدون نیاز به پمپ باد و یا استفاده از ریه در شرایط سفر میباشد.

انواع زیر انداز، و تفاوت اصلی آنها

زیراندازها به سه نوع اصلی تقسیم می شوند،

خود بادشو یا Self Inflate:

گرانترین و بهترین نوع از زیراندازها، همین نوع خود بادشو میباشد، هوا عنصر اصلی این نوع زیراندازها، برای ایجاد عایق دمایی میان شما و زمین است. از مزیت های این زیراندازها، باز و بست کردن بسیار راحت، بدون نیاز به پمپ باد و یا استفاده از ریه در شرایط سفر میباشد.

ایجاد سطح نرم، مطلوب و مناسب برای مناطق صخره ای و فراهم آوردن بیشترین میزان عایق دمایی یا R value در بین باقی زیر اندازها ، از خصوصیات این نوع از زیراندازها میباشد. همچنین ساختار سلولی و فیبری این زیراندازها موجب کاهش حجم و وزن آنها شده و برای طرفداران ابزار سبک، یا کوهنوردان حرفه ای که صعود های بلند دارند بسیار مناسب میباشد.

از معایب این نوع نیز می توان به احتمال آسیب راحت تر به بدنه زیرانداز، اشاره کرد. اما در زیرانداز های کنونی با ساختار سلولی سعی شده این مورد تا حدی رفع شود و میزان خروج هوا از سوراخ ایجاد شده به حداقل برسد.

بادی یا Air Construction :

همانطور که از اسم آن پیداست این نوع زیرانداز مثل نمونه قبل بادی است با این تفاوت که نیاز به باد شدن توسط نیروی فیزیکی بیرونی دارد، این نوع زیر انداز تمام مزیت های نوع خود بادشو را دارد.

معمولا سنگین تر و حجیم تر از نوع خود بادشو می باشد، و در بیشتر موارد به شدت در مقابل سوراخ شدگی آسیب پذیرند و کارایی خود را به سرعت از دست میدهند. شایان ذکر است که اکثر زیراندازهای حرفه ای بازار که توسط شرکت های مطرح تولید می شوند، دارای کیت تعمیر هستند که به راحتی می توانید خود حتی در طول سفر پنچری زیرانداز را بگیرید و از بابت سوراخ شدگی نگرانی نداشته باشید.

سلول فومی یا Cell Foam:

بهترین زیرانداز کیسه خواب

این نوع زیرانداز در دو نوع لوله ای یا زیرانداز آکاردئون در بازار موجود میباشد. معمولی ترین زیراندازهای کیسه خواب، زیراندازهای فومی میباشند که دارای میزان عایقی مناسب و در بعضی انواع آن، استاندارد عایق بسیار بالایی دارند که مناسب صعود های هیمالیایی و استراحت روی سطح یخ میباشد.

از مزایای آن امکان برپایی و بهره برداری از آن در لحظه، راحتی استفاده و مقاومت بالا در مقابل سطوح خشن طبیعی است. همچنین قیمت مناسب این نوع از زیرانداز نسبت به سایر انواع زیراندازها، می تواند دلیلی برای انتخاب این مورد باشد. اما از معایب اصلی این نوع زیرانداز به حجیم، سنگین بودن و سختی حمل آن اشاره کرد.

بهترین زیرانداز کیسه خواب: اهمیت وزن و اندازه بسته بندی

هرچه مسافت پیمایش شما بیشتر باشد، میزان بار کوله پشتی مساله مهم تری خواهد بود. تصور کنید در باشگاه برای ۵ حرکت دمبل، وزنه ۴ کیلوگرمی خود را به ۵ کیلو تغییردهید، در این تعداد، حرکت تغییری محسوس برای شما نخواهد داشت، اما تصور کنید برای ۵۰ حرکت دمبل وزنه ۳ کیلویی را به ۴ کیلو تغییر دهید، یقینا میزان خستگی شما به مراتب بیشتر از ۵ حرکت ۵ کیلویی خواهد بود. لذا یکی از فاکتورهای مهم برای در نظر گرفتن در خرید زیرانداز وزن و شاید حجم آن است.

اهمیت طول و عرض زیرانداز

بهترین زیرانداز کیسه خواب

طول و عرض زیرانداز برای کوهنوردان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، یکی از فاکتورهای مهم در خرید زیرانداز که در خرید حتما باید به آن دقت شود تناسب قد زیر انداز با قد شما میباشد.

اگر زیرانداز کوچک باشد علاوه بر اینکه خواب راحت شما و آزادی عمل شما را در طول شب می گیرد، در مواردی کارایی خود را از دست میدهد و موجب سرمازدگی شما خواهد شد.

زیراندازها در دو نوع مومیایی یا تخت عرضه میشوند که در مدل مومیایی عرض شانه زیاد و در پا کم میشود. این مورد مناسب افرادی است که در طول شب تغییر حالت نداده و ترجیح میدهند ابزار آنها وزن و حجم کمتری داشته باشد.

بیشتر بدانید:بهترین مارک های کفش کوهنوردی ایرانی

در مدل تخت، عرض زیرانداز یکنواخت میباشد و معمولا زیرانداز سر و ته مشخصی ندارد. برای افرادی که دوست دارند راحت تر بخوابند و در طول خواب بدون دردسر جابجا شوند، این مورد مناسب تر میباشد. علاوه بر این زیراندازهای تخت میتواند نقش کفی چادر و یا زیرانداز نشیمن گاه راحت تری را برای شما ایجاد کند.

پیشنهاد ما به شما فروشگاه کوهسایت میباشد. فروشگاه اینترنتی کوه سایت ارائه دهنده انواع مختلف وسایل کوهنوردی و کمپینگ، با کیفیت و قیمت مناسب است. شما می توانید برای تهیه وسایل مورد نیاز خود به وب سایت این فروشگاه مراجعه کرده و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

2 نظر در “بهترین زیرانداز کیسه خواب

  1. ناشناس گفت:

    مرسی
    همش کنار، همون آخر که فرق مدل مومیایی با
    مدل تخت رو فهمیدم یه کنار.
    سوال: آیا این واسه کیسه خواب هم صدق میکنه؟
    منظور مدل کیسه خواب مومیایی با تخت؟

    1. مدیر فروش کوه سایت گفت:

      سلام، کیسه خواب مدل تخت قابلیت باز شدن و تبدیل به صورت پتو رو هم دارد ولی کیسه خواب مدل مومیایی این قابلیت رو ندارد و البته مدل مومیایی گرمتر هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *