بلاگ

معرفی اجزا کفش کوهنوردی

معرفی اجزا کفش کوهنوردی
4.7/5 - (3 امتیاز)

برای اینکه یک کفش کوهنوردی ایده آل داشته باشید، با مقاله، معرفی اجزا کفش کوهنوردی، ما را همراهی کنید تا با دانستن زیر و بم یک کفش کوهنوردی خوب، خریدی عالی انجام دهید.

از قدیم گفته‌اند، پا، قلب دوم انسان و مخصوصا کو‌هنوردان است. بنابراین کفش محافظ پا بوده و از مهم‌ترین وسایل و پوشاک کوه‌نوردی به شمار می‌رود. کفش در تمام رشته‌های کوه‌نوردی، یخ‌نوردی، سنگ‌نوردی، جنگل‌پیمایی، کوه‌پیمایی سبک و سنگ‌نوردی سالنی و… بدون تردید اولین و مهم‌ترین وسیله به حساب می‌آید. انتخاب درست و استفاده به جا از آن می‌تواند بسیار بر سلامتی پاهای شما تاثیر بگذارد.

بیشتر بدانید:انتخاب سایز مناسب کفش کوهنوردی

معرفی اجزا کفش کوهنوردی: انواع زیره

معرفی اجزا کفش کوهنوردی

زیره هر کفش تاثیر زیادی در کیفیت و راحتی آن کفش دارد بنابراین برای خرید یک کفش خوب باید با خصوصیات و کاربرد انواع زیره کفش آشنا باشید. یکی از مهم‌ترین قسمت‌های تشکیل دهنده کفش کوهنوردی، زیره کفش است.

زیره، بخش بیرونی کفش است که با سطح زمین در تماس است، از آسیب رسیدن به پاهای شما محافظت می‌کند و در عین حال موجب دوام بیشتر کفش می‌شود. طراحی برخی از زیره‌های کفش به قدری زیباست که خود دلیلی برای خرید آن کفش می‌شود.

ممکن است با خود بگویید مگر زیره کفش‌ها چه تفاوتی با هم دارند؟ اما اشتباه نکنید. هر زیره کاربرد خاص خود را دارد و هنگام خرید کفش کوهنوردی، باید به کاربرد زیره آن کفش نیز دقت کنید تا اتفاقات احتمالی برایتان جلوگیری به عمل آورد.

زیره ویبرام:
ویبرام اس.پس.آ. یک شرکت ایتالیایی مستقر در آلبیت زاده (در ایالت وارزه در منطقه لومباردی شمال ایتالیا) است که هم تولید کننده و هم مجوز دهنده ی تولید زیره ی کفش لاستیکی مارک ‌ویبرام است.

این شرکت به اسم بنیانگذارش ویتاله برامانی، نامگذاری شده است. برامانی با اختراع اولین قالب های زیره لاستیکی برای کفش ها خوشنام شده است.
برای سالیان طولانی کوهنوردان پوتین های عاج دار غیراستاندارد با کفه ی چرمی نرم و صاف می پوشیدند که به هنگام حرکت روی انواع اجسام تیز یا برجسته، دچار کشیدگی یا لغزیدن بر روی سنگ ها و صخره ها در هنگام کوهنوردی میگشتند.

این ها روی زمین نرم کاملا خوب عمل می کردند، اما روی سنگ کارایی چندان خوبی نداشتند (تصور می شود که کوهنوردان از گل میخ ها به عنوان قلاب برای گرفتن کناره های کوچک اطراف لبه ی تخت کفش استفاده می کردند که روش چندان مطمئنی برای صعود نیست)

در سال ۱۹۳۵ ، کوهنورد ایتالیایی ویتالی برامانی صعود گروهی را رهبری کرد که در آن او و هم گروهی هایش با پوتین های عاج دار استفاده کردند، اما برای راحت تر حرکت کردن، پاپوش های سبک تری را برگزیدند. ولی هنگامی که مه و کولاک به گروه زد، این پوتین ها مانع حرکت کوهنوردان روی سطح لیز شد و حمایت اندکی در برابر سرما داشت.

معرفی اجزا کفش کوهنوردی
در آن سال، مرگ شش تن از یاران کوهنوردی برامانی در آلپ ایتالیا تا حدودی تقصیر کفش نامناسب بود. این حادثه غم انگیز برامانی را برآن داشت یک زیره کوهنوردی جدید بسازد. دو سال بعد، او اختراع خود را به ثبت رساند و اولین قالب کفی لاستیکی با یک طراحی آج بنام “کارو آرمادو” (=مخزن آج)، با پشتیبانی مالی لئوپولدو پیرلی در بازار به راه انداخت.

کفی طراحی شده بود، تا کشش عالی در وسیع ترین طیف سطوح را میسر کند، درجه ی بالایی از مقاومت در برابر سایش داشته باشد و با استفاده از آخرین و جدیدترین لاستیک جوش داده شده ی زمانش ساخته شده بود. در سال ۱۹۵۴ ، نخستین صعود موفق به قله توسط هیات اعزامی ایتالیایی که زیره های لاستیک ویبرامی پوشیده بودند انجام شد.

بنابراین، برامانی تصمیم به ساخت جنسی خاص و مخصوص برای زیره کفش گرفت که روی هر دو سطح نرم و سخت به خوبی کار کند. او با یک زیره گنجانده شده (برای سطح نرم) ساخته شده از یک ترکیب لاستیکی بادوام که به خوبی به سنگ می چسبید بازگشت و آن را از مخفف ِ نام ِ خود ویبرام نامید.

 

زیره های ساخته شده توسط ویبرام با نام های زیره های ویبرام، لاستیک ویبرام، یا به سادگی ویبرام شناخته می شوند. کفی های قالب زده، نوعی کفی بیرونی هستند که مخصوص کار سنگین و پوتین کوهنوردی و پوتین های کار ساخته شده اند.

 

امروزه کمپانی ویبرام انواع کفی های مختلف را برای کوهپیمایان و کوهنوردان با تغییر ترکیب کفی برای بهتر پوشیدن یا محکم تر چسبیدن، و طراحی مدل های قالب های مختلف برای تطبیق با همه چیز از راهپیمایی روزانه تا صخره های افقی و یخ، تولید می کند.

این نوع از زیره ها در برزیل، چین، ایتالیا و ایالات متحده آمریکا تولید می شوند و توسط بیش از ۱۰۰۰ کارخانه تولید کننده کفش در محصولات کفش هایشان استفاده می شود. ویبرام نوعی استاندارد بی نظیر است که زیره هایش امروزه به طور گسترده استفاده می شود. در ایالات متحده، محصولات کفی ویبرام تحت پروانه انحصاری توسط شرکت کوآباگ بروکفیلد شمالی ماساچوست تولید می شوند.

با وجودی که این برند مشهورترین برند در میان جامعه ی صحرایی و کوهنوردی است، ویبرام مدل های کثیری از کفی های بطور ویژه طراحی شده برای مُد، ارتش، نجات، اجرای قانون و کاربردهای صنعتی تولید کرده. ویبرام همچنین کفی هایی رو منحصرا برای تخته زدن کفش (عوض کردن کفی) تولید نموده است.

زیره کفش لاستیکی (Rubber)

اگر در بخش مشخصات کفش کوهنوردی شما، عبارت Rubber نوشته شده است، به این معناست که کفش شما از یک زیره لاستیکی بهره می‌برد. زیره کفش رابر به هیچ وجه امکان شکسته شدن و سایش ندارد و همچنین اصطکاک بسیار بالایی دارد. زیره Rubber با وجود استحکام بالا، قدرت انعطاف پذیری بسیار خوبی هم دارد و همین ویژگی باعث می‌شود که در ساخت کفش‌های کوهنوردی از این نوع زیره‌ها استفاده شود. ضمن اینکه در برابر نفوذ آب نیز مقاومت خوبی دارد.

بیشتر بدانید:انتخاب سایز مناسب کفش کوهنوردی

زیره لاستیکی

نسبت به زیره‌هایی که در بالا گفته شد کمی سنگین‌تر است. البته برخی از افراد دوام و انعطاف‌پذیری این زیره را به وزن آن ترجیح می‌دهند اما شاید بهتر باشد در ساخت کفش‌های راحتی از این نوع زیره استفاده نشود. کفشی که با زیره Rubber ساخته شده، ممکن است در هنگام حرکت بر روی سطوح صاف و صیقلی به دلیل اصطکاک لاستیک با سطح، تولید صدا کند که طبیعی است.

معرفی اجزا کفش کوهنوردی

زیره کفش ترمو 

اگر دنبال کفشی هستید که در برابر لغزش و سایش به شدت مقاوم باشد حتما کفش‌هایی را انتخاب کنید که با زیره ترمو ساخته شده‌اند. زیره کفش ترمو (Termo) با کیفیت بالای خود به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی بر روی سطوح لغزنده نیز قدم بزنید.

همچنین به دلیل اینکه این زیره عایق حرارتی می‌باشد، برای استفاده در فصل تابستان و زمستان مناسب است. از دیگر مزایای این زیره کفش این است که امکان شکستن ندارد و چگالی متوسطی دارد بنابراین وزن سبکی دارد و برای پیاده‌روی‌ نیز مناسب است.

معرفی اجزا کفش کوهنوردی: انواع رویه

معرفی اجزا کفش کوهنوردی

بی‌تردید یکی از وسایل بسیار مهم کوهنوردی، کفش کوهنوردی است. هنگام ورزش کوهنوردی، برداشتن یک گام هم اهمیت زیادی دارد و حتی در مواقعی ممکن است فاصله‌ی بین مرگ و زندگی باشد.

بنابراین بسیار اهمیت دارد که مهم‌ترین ابزار کوهنوردی یعنی پای خود را به شکلی مناسب، برای ادامه‌ی پیمایش تجهیز کنید. کفش کوهنوردی باید ویژگی‌هایی داشته باشد که بتوانید به کمک آن ویژگی‌‌ها، با مقتضیات خاص محیط‌ های کوهستانی هماهنگ شوید.

چرم
در گذشته کفش‌ها بیشتر از چرم درست می‌شدند؛ کفش‌های چرمی امروزه کمتر متداول هستند و جای خود را به کفش‌هایی با طرح‌های جدید و رویه‌هایی از الیاف مصنوعی و سایر مواد نو ترکیب داده‌اند. هر چند کفش‌ها در حال تغییر هستند ولی کارایی آن‌ها تغییر نکرده. پیشرفت ساخت کفش‌ها، راحتی و ایمنی بیشتری را برای کو‌هنوردان به همراه داشته است.

چرم اشبالت‌ دانه‌دار

معمولا با نایلون یا تورهای نایلونی جفت می‌شود تا کفشی با قابلیت تنفس بالا ایجاد کند. چرم اشبالت‌ دانه‌دار از شکاف بخش زبر داخلی چرم گاو از لایه نازک‌تر ایجاد می‌شود. از لحاظ قیمتی ارزان است، ‌با این حال عیب آن مقاومت کم در برابر آب و سایش است.

چرم نبوک

یک نوع چرم دانه‌دار کامل است . بسیار بادوام است و در برابر آب و سایش مقاوم است. این نوع چرم نیز نسبتا انعطاف‌پذیر است؛ با این وجود قبل از کوهنوردی طولانی برای راحتی بیشتر به زمان کافی نیاز دارد.

چرم مصنوعی

جنسی همراه پلی استر و نایلون، به اصلاح چرم مصنوعی که عمدتا در کفش‌های جدید یافت می‌شود. آن‌ها از سایر چرم‌ها سبک‌تر هستند، سریع‌تر جا باز‌ می‌کنند، سریع‌تر خشک می‌شوند و معمولا ارزان‌تر هستند. عیب: ممکن است به علت کوک‌های خارج از کفش زودتر پوسیده شود.

پارچه های گورتکس (Gore-tex): چکمه‌ها و کفش‌های با ویژگی ضد آبی برای خشک نگه داشتن پا در شرایط مرطوب با رویه‌ای ضدآب و قابل تنفس ساخته می‌شود

سیمپاتکس (Sympatex): که عایق باد، رطوبت و قابل تنفس می باشند.

 کولار: مواد نو ترکیب مانند کولار یا پارچه ضربه گیر

تین‌سولیت:(Thinsulate): خاصیت حفظ گرمای پا، برای ساخت کفش های زمستانی

فایبرگلاس : در میان کوهنوردان ایرانی به پلاستیکی معروف است، برای کوهنوردی اصلا مناسب نیستند.

بیشتر بدانید:راهنمای خرید لوازم پخت و پز در کوهنوردی

معرفی اجزا کفش کوهنوردی

معرفی اجزا کفش کوهنوردی

کوهنوردی از آن دسته از ورزش‌هایی است که می‌تواند یکی از تفریحات سالم و هیجان‌انگیز تلقی شود. کوهنوردی تجربیات جالبی را با خود به همراه دارد که به شما انرژی و شادابی را در کنار تندرستی هدیه می‌دهد.

نکته ای که در این جا حائز اهمیت است، داشتن تجهیزات مناسب است. یکی از مهمترین وسایل مورد نیاز در ورزش کوهنوردی، کفش کوهنوردی مناسب می باشد. پیشنهاد ما به شما فروشگاه کوهسایت می باشد.

فروشگاه اینترنتی کوه سایت ارائه دهنده انواع مختلف وسایل کوهنوردی و کمپینگ، با کیفیفیت و قیمت مناسب است. شما می توانید برای تهیه وسایل مورد نیاز خود به وب سایت این فروشگاه مراجعه کرده و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

یک نظر در “معرفی اجزا کفش کوهنوردی

  1. داریوش سیفی گفت:

    لطفا راهکار نرم کردن زیره کفش آسالو با زیره ویبرام که سالیانیست بدکن استفاده مانده و زیره بشدت خشک شده را ارائه فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *