بلاگ

ساخت کیت بقای کوهنوردی با وسایل ارزان

ساخت کیت بقای کوهنوردی با وسایل ارزان
4.5/5 - (82 امتیاز)

کیت بقای کوهنوردی چیست و چه کاربردی دارد؟ منظور از کیت بقا همان کیف نجات است که یکی از ملزومات ضروری سفر برای افرادی است که قصد قدم گذاشتن به طبیعت بکر را دارند. ابزار قرار گرفته در این کیت بستگی به نوع منطقه‌ای دارد که به آن سفر می‌کنید.

این کیت ها به صورت آماده در فروشگاههای لوازم کمپینگ و کوهنوردی عرضه می‌شوند. از آنجایی که تجهیزات کیت نجات در منزل تمامی افراد یافت می‌شود ما در این مقاله قصد داریم نحوه ساخت کیت بقای مخصوص فعالیت کوهنوردی را با وسایل ارزان به شما آموزش دهیم.

بیشتر بدانید: وسایل مورد نیاز برای کوهنوردی در زمستان

مشخصات کیت بقای کوهنوردی

ساخت کیت بقای کوهنوردی با وسایل ارزان

اولین مشخصه ایی که یک کیت بقای کوهنوردی بایستی داشته باشد سایز کوچک و وزن سبک است. این بدان معنی است که تنها چیزهایی که از اهمیت زیادی برخوردار هستند را باید در این کیت قرار بگیرند.

به طور کلی تجهیزات کیت بقا در ۵ دسته آب، غذا، دارو، ابزار علامت دهی و سایر وسایل ضروری قرار می گیرند.

لوازم کیت نجات، ابزاری هستند که هیچ جایگزینی برایشان در بین وسایل کوهنوردی وجود ندارد و برای بقا و دوام آوردن در طبیعت ضروری هستند.

برای بسته بندی این کیت بایستی لوازمی را که در درجه دوم اهمیت قرار دارند و استحکام بیشتری دارند را در لایه زیرین قرار دهید. سپس لوازمی که اهمیت بیشتری دارند را روی آنها بگذارید تا دسترسی سریعتری به آنها داشته باشید.

کیف یا جعبه ای که برای ساخت کیت بقا در نظر می گیرید بایستی بادوام بوده و در مقابل نفوذ آب مقاوم باشد.

این کیت بایست به راحتی قابل حمل بوده و یا حتی قابلیت اتصال به بدن شما را داشته باشد.

وزن کیت نجات نباید از ۷۰۰ گرم بیشتر شود.

وسایلی که حجیم هستند را می توانید مستقیماً درون کوله کوهنوردی قرار دهید.

کیت بقای کوهنوردی: آب

قرص تصفیه آب یا قرص ید

قرص تصفیه آب یا قرص ید

قمقمه یا فلاسک آب شما هر اندازه که بزرگ باشد بالاخره ذخیره آن تمام می شود. به خصوص اگر که اتفاقی برای شما پیش آمده و خارج از برنامه سفر خود مجبور به ماندن در طبیعت شوید، ناچار به استفاده از منابع طبیعی آب هستید. اما خطری که در این رابطه شما را تهدید می کند، بیماری های انتقالی از آب است. به همین دلیل لازم است تا قرص ضدعفونی کننده آب آشامیدنی همراه خود داشته باشید.

کیت بقای کوهنوردی: مواد غذایی

مواد غذایی مناسب برای کیت نجات

اصولاً در سفر های کوهنوردی نمی توان مواد غذایی زیادی را همراه خود برد. اما می‌توانید ابزار تهیه غذا یعنی موارد زیر را درون کیت نجات جای دهید:

  1. دو عدد تیغ
  2. ۲ قلاب ماهیگیری با سایز بزرگ و متوسط
  3. طناب ضخیم
  4. نخ ماهیگیری به همراه یک وزنه

از نخ و قلاب برای ماهیگیری، طناب برای درست کردن دام و شکار پرندگان کوچک و از تیغ برای تمیز کردن ماهی می توانید استفاده کنید.

البته مواد غذایی بسته بندی شده ای چون شکلات های مغزدار مترو و نانی منابع تامین انرژی خوبی به شمار می روند و به دلیل سایز کوچک خود قابلیت جایگیری درون کیت را دارند.

همچنین می توان مقداری دانه های روغنی نظیر پسته، گردو و بادام، به همراه خشکباری چون خرما و نان خشک و چند حبه قند، نمک و بیسکویت که همگی به صورت بسته بندی شده هستند را به مقدار محدود در این جعبه قرار دهید.

کیت بقای کوهنوردی: آتش

ابزار روشن کننده آتش در کیت بقای کوهنوردی

در هر شرایطی برای گرم نگه داشتن خود و همچنین پخت غذا به آتش نیاز خواهید داشت. در کیت همراه داشتن وسایل زیر ضروری است:

  1. سنگ چخماق
  2. سرشعله کوچک
  3. کپسول کوچک
  4. کبریت ضد آب
  5. جرقه زن

سنگ چخماق برای روشن کردن آتش زنه ضروری است اما اگر عمل نکرد، از کبریت های ضد آب استفاده کنید.

نکته مهم در این رابطه آن است که قبل از قرار دادن وسایل کیت بقا آنها را تست کنید تا مطمئن شوید که در شرایط اضطراری نیز عمل می کند.

کیت بقای کوهنوردی: کمک های اولیه

در صورتی که دچار سانحه شده و نیاز به حداقل لوازم کمک های اولیه برای پانسمان جراحات خود داشته باشید ابزار زیر می تواند کارساز باشد:

  1. چسب زخم
  2. رول کوچکی از باند و چسب
  3. سنجاق قفلی
  4. تیغ جراحی و نخ بخیه
  5. چند عدد قرص مسکن و ضد اسهال
  6. داروهای مخصوص در صورت داشتن بیماری های خاص
  7. پتوی نجات

چسب زخم برای بستن روی زخم و جلوگیری از ورود آلودگی به آنها لازم است. چسب بسته بندی نیز برای پانسمان و بستن زخم ها مورد استفاده قرار می گیرد.

برخلاف تصور همگان پتوی نجات، وزن و حجم بسیار کمی اشغال می کند تا حدی که می تواند درون جیب شما جای بگیرد. این پتو دارای یک لایه زر ورق مانند است که برای گرم نگه داشتن بدن افراد یخ زده و آسیب دیده کرابرد دارد.

کیت نجات کوهنوردی: علامت دهی

  1. سوت
  2. قطب نما
  3. شمع
  4. ذره بین کوچک
  5. موشک مخصوص آتش بازی
  6. فویل آلومینیومی تا شده

از فویل آلومینیومی می توان برای علامت دهی استفاده کرد. موشک مخصوص آتش بازی هم برای سیگنال دهی از فواصل دور کاربرد دارد. سوت نیز که نوعی ابزار علامت دهی صوتی است که بایستی تحت هر شرایطی همراه شما باشد.

البته محصولاتی چون سوت ۳ کاره نیز وجود دارد که در عین حال می توان از آن به عنوان قطب نما و دماسنج نیز استفاده کرد.

سایر وسایل

  1. یک ظرف کوچک فلزی برای درست کردن غذا
  2. تعدادی کیسه پلاستیکی برای ذخیره آب باران
  3. نخ و سوزن
  4. چاقوی کوچک ترجیحا چندکاره
  5. صابون کوچک
  6. ناخن گیر کوچک
  7. موچین
  8. دفترچه یادداشت و مداد
  9. وازلین
  10. دستبند پاراکورد

دستبند پاراکورد

دستنبند پاراکورد یکی از بهترین و ضروری ترین تجهیزات کیت بقا است که بایستی هر کوهنوردی یک عدد از آن را به همراه داشته باشد. این دستنبد همانطور که از اسمش مشخص است از طناب پاراکورد که مخصوص چتر نجات است بافته شده است.

خصوصیت ویژه این طناب محکم بودن آن است. این دستبند از ۷ الی ۹ رشته پاراکورد بافته شده که توسط یک روکش با بافت پلاستیکی محکم بهم وصل شده اند. دستنبد پاراکورد دارای سوت، قطب نما با دقت بالا، سنگ چخماق و تیغه برنده است.

به این ترتیب با یک دستبند چندین ابزار را به همراه خواهید داشت. از آنجایی که روی دست بسته می شود حجم کمتری از کیت نجات شما اشغال می شود.

قرار دادن در جعبه

قرار دادن تجهیزات کیت نجات

برای جمع کردن این لوازم در کنار یکدیگر بایستی از یک جعبه یا کیف با اندازه مناسب استفاده کنید. ابتدا وسایل صاف و مسطح را درون جعبه یا کیف بگذارید. آنها را به گونه ای قرار دهید که کمترین فضای ممکن را اشغال کنند. سپس وسایل با اندازه متوسط را قرار دهید. رو ی آنها وسایل نرم و در نهایت وسایل بزرگ را قرار دهید.

اگر درب جعبه بسته نمی شود بهترین ابزار استفاده از دستبند پاراکورد است. دستبند پاراکورد در واقع نوعی طناب است که برای مواقع اضطراری می توانید بسیار کار راه انداز باشد. یک سر طناب را درون جعبه گذاشته سپس بقیه طناب را دور جعبه بپیچانید و در نهایت سر انتهایی جعبه را از زیر حلقه های طناب رد کنید و محکم بکشید. کیت نجات شما آماده است.

بیشتر بدانید: ضروری ترین لوازم کوهنوردی کدامند؟

کوهسایت عرضه کننده انواع لوازم کمپینگ و کوهنوردی از برندهای معتبر و باکیفیت است. در این فروشگاه می توانید تنوع بی نظیر از هر آنچه که برای سفرهای طبیعت گردی خود نیاز دارید بیابید. برای مشاهده محصولات به وبسایت این فروشگاه سر بزنید. علاوه بر خرید اینترنتی امکان خرید حضوری و تماس تلفنی برای مشاوره نیز وجود دارد.

3 نظر در “ساخت کیت بقای کوهنوردی با وسایل ارزان

  1. ناصر رضازاده گفت:

    بسیار عالی: کاش تو مناسبتهایی تخفیف اعمال کنید.

    1. مدیر فروشگاه گفت:

      بعضی مناسبتها تخفیف داریم. تو پیج اینستاگرام اعلام میشه koohsite

  2. ناشناس گفت:

    بسیار عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *