بلاگ

چگونه بهترین اجاق گاز کوهنوردی را انتخاب کنیم؟

اجاق گاز کوهنوردی
5/5 - (1 امتیاز)

به همراه داشتن اجاق گاز کوهنوردی تاثیر زیادی در کیفیت فعالیت کوهنوردی شما دارد. زیرا داشتن این ابزار به معنای امکان بهره مندی از غذا و نوشیدنی گرم است. اگرچه در صعود های یک روزه نیازی به آشپزی نیست ولی حداقل می توانید از نوشیدن یک فنجان چای و قهوه داغ لذت ببرید. اما در صعود های چند روزه اجاق کوهنوردی یکی از ابزار ضروری لوازم کوهنوردی و کمپینگ است.

اجاق گاز کوهنوردی

از آنجایی که تنوع زیادی برای اجاق های کوهنوردی وجود دارد، در این مقاله از مجله ی کوه سایت تصمیم گرفته ایم تا با در اختیار گذاشتن شاخص های خرید اجاق گاز کوهنوردی به شما برای انتخاب بهترین و مناسب ترین مدل کمک کنیم.

بیشتر بدانید: راهنمای خرید باتوم کوهنوردی

 شاخص های خرید اجاق گاز کوهنوردی

در هنگام خرید اجاق گاز کوهنوردی به شاخص‌های زیر دقت کنید:

وزن

در مورد همه تجهیزات کوهنوردی، وزن و حجم ابزار مهمترین ویژگی است که در هنگام خرید باید به آن توجه کنید.علاوه بر اینکه اجاق گاز بایستی سبک باشد، بایستی مقدار سوخت مورد نیاز آن را نیز در نظر بگیرید. اما در هر صورت برای کوهپیمایی های طولانی ناگزیر از حمل اجاق گاز های بزرگتر هستید. اما در کوهنوردی های کوتاه و نهایتاً دو روزه یک اجاق گاز سبک و کوچک کفایت می کند.

 

 کارایی

اجاق گاز کوهنوردی

در مورد اجاق گاز کوهنوردی گفته می شود که عملکرد آنها از وزن و حجم اجاق گاز مهمتر است. زیرا یک اجاق گاز با کارایی و راندمان مناسب به معنای نیاز به سوخت کمتر است. از آنجایی که طی مسیر نیاز مداوم به جوشاندن آب دارید، سوخت کمتری را می توانید با خود حمل کنید. برای سنجش راندمان اجاق گاز به این نکته دقت کنید که اجاق مورد نظر برای جوش آوردن آب به چه مقدار زمان و سوخت نیاز دارد. 

 

 نوع عملکرد در ارتفاعات بلند و هوای سرد

اجاق گاز کوهنوردی

 همه ما با این قاعده در شیمی و فیزیک دبیرستان آشنا شده‌ایم که آب در ارتفاعات دیرتر به جوش می آید بنابراین به همراه داشتن اجاق گازی که بتواند آب را خیلی سریع به جوش آورد، بسیار مهم است. همچنین در مورد اجاق گازهای سیلندری، سوخت موجود در سیلندر در ارتفاعات دچار افت فشار و در نتیجه افت راندمان می شود. از طرف دیگر استفاده از بعضی از اجاق گازها نیز در ارتفاعات ممنوع است پس هنگام خرید و انتخاب، کلیه این نکات را مد نظر داشته باشید.

 

 انواع اجاق کوهنوردی

مخزنی

اجاق گاز کوهنوردی

اجاق گاز های مخزنی از نوع سیلندری هستند که مخزن آنها حاوی مقداری گاز پروپان و ایزوبان فشرده شده است. این اجاق ها برای جوش آوردن آب و پخت و پز های ساده ۲ نفره بهترین انتخاب هستند. سوخت درون سیلندر کاملاً مهر و موم شده است و نگرانی از بابت نشت گاز وجود ندارد. ضمن اینکه به سرویس دهی و تعمیرات کمتری نیاز پیدا می کنند.

 اما ایراد آنها گران بودن سوخت مصرفی است. همچنین مقدار سوخت گیری آنها محدود است و به دلیل کوچک بودن نمی‌توان از ظروف پخت و پز بزرگ برای آن استفاده کرد. همچنین در هوای طوفانی و زمانی که سوخت آن کم باشد شعله اجاق به راحتی خاموش می شود. 

 

سوخت مایع

سوخت مصرفی این مدل اجاق گازها می تواند گازوئیل، نفت سفید و گاز خودرو باشد. سوخت گیری با اتصال شیلنگ به اجاق انجام می شود. به طور کلی اجاق های سوخت مایع برای پخت و پز های زمان‌بر و تعداد نفرات بیشتر مناسب تر است. این نوع اجاق ها حتی در ارتفاعات بلند و هوای طوفانی و سرد نیز به خوبی کار می کنند و از همه مهم تر سوخت آنها در دسترس است. 

 

سوخت جایگزین

اجاق گاز کوهنوردی

اجاق گاز های سوخت جایگزین همواره در حال پیشرفت هستند و هر روز مدل های کامل تری وارد بازار می شود. این اجاق ها به طور کلی از دو منبع سوخت چوب و یا الکل استفاده می کنند. نوع چوبی بسیار سبک است و نیاز به حمل سوخت ندارد.

در برخی از مدل ها انرژی اجاق قابل تبدیل به الکتریسیته است که با در اختیار داشتن یک usb برای شارژ دستگاه های الکتریکی می تواند مورد استفاده قرار گیرد. نوع الکلی نیز سبک و سوخت مصرفی آن ارزان و در دسترس است. اما برای به جوش آوردن آب به مدت زمان زیادی نیاز دارد.

 

فروشگاه اینترنتی کوه سایت

کوه سایت مرکز تخصصی فروش انواع تجهیزات و لوازم کوهنوردی است. بی شک در این فروشگاه کلیه لوازم مورد نیاز خود را پیدا خواهید کرد. برندهای معتبر، کیفیت بالا، جدیدترین تجهیزات و قیمت های مناسب از مهمترین ویژگی های این فروشگاه است. پیش از خرید می توانید در وبسایت این فروشگاه از مدل ها و قیمت های محصولات دیدن کنید و سپس خرید خود را بصورت آنلاین و یا حضوری انجام دهید.

 

یک نظر در “چگونه بهترین اجاق گاز کوهنوردی را انتخاب کنیم؟

  1. فرهود گفت:

    وقتی گاز و کتری همراه باشه هر جایی بخوای میتونی چای بخوری خستگی در کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *