بلاگ

نحوه شستشو و تمیز کردن کوله کوهنوردی

تمیز کردن کوله کوهنوردی
5/5 - (1 امتیاز)

کوله پشتی کوهنورد در واقع سرمایه گردشگری او به حساب می آید. مخصوصاً اگر که هزینه بالایی را برای خرید آن صرف کرده باشد. بنابراین تمیز کردن کوله کوهنوردی و نحوه مراقبت از آن اهمیت ویژه ای دارد.

تمیز کردن کوله کوهنوردی

اینکه کوله کوهنوردی شما در مسیر کثیف و آلوده شود، امری طبیعی و ناگزیر است. انواع آلودگی های مختلف ناشی از عرق کردن بدن خود و یا آلودگی‌های محیطی چون خاکی و گلی شدن و یا ریختن مواد غذایی بر روی آن محتمل است.

 بنابراین نمی توانید انتظار داشته باشید که طی سفر کوله خود را کاملا تمیز و همانند روز اول خود نگه دارید. اما به محض بازگشت از  سفر بایستی بلافاصله آن را به روش صحیح تمیز کنید. در این مقاله از مجله کوه سایت تصمیم داریم تا نحوه صحیح شستشو و تمیز کردن کوله کوهنوردی را به شما یاد دهیم.

 

وسایل و شوینده های مورد نیاز

  • صابون های بدون بو
  •  اسفنج یا یک تکه پارچه
  •  یک عدد مسواک نرم

بیشتر بدانید: خرید پانچو کوهنوردی و کاربردهای مختلف آن

نکات تمیز کردن کوله کوهنوردی

تمیز کردن کوله کوهنوردی

 در درجه اول بهترین روش تمیز کردن کوله کوهنوردی توجه به دفترچه راهنمای آن است. معمولاً نکاتی را که باید در حین تمیز کردن کوله با توجه به جنس آن در نظر بگیرید، در دفترچه ذکر شده است.  برخی از کوله های کوهنوردی را می توان با غوطه ور کردن در آب شستشو داد که در این صورت کار بسیار راحت می شود. اما به طور کلی برای همه کوله های کوهنوردی توجه به نکات زیر ضروری است:

تمیز کردن کوله کوهنوردی

  • از قرار دادن کوله پشتی در ماشین لباسشویی چه برای شستشو و چه برای خشک کردن خودداری کنید.
  • به هیچ عنوان کوله پشتی خود را با استفاده از آب گرم شستشو ندهید. بهترین دما آب ولرم است تا قسمت های حساس کوله کوهنوردی صدمه نبیند.

تمیز کردن کوله کوهنوردی

  • برای خشک کردن، کوله خود را در فضای سربسته و یا در سایه قرار دهید. تابش مستقیم نور خورشید باعث پوسیدگی و افت کیفیت و دوام کوله شما می شود.
  • معمولاً پس از شستشوی کوله کوهنوردی زیپ های آن کمی سفت می شود در این شرایط برای روان کردن مجدد زیپ ها از روغن های مخصوص استفاده کنید.

 

روش سریع تمیز کردن کوله کوهنوردی

 پس از هر بار سفر کوهنوردی و همچنین در مواردی که کوله کوهنوردی شما زیاد کثیف نشده باشد، کوله شما نیازمند یک تمیزکاری سبک است که نحوه آن به شرح زیر است::

  •  ابتدا تمامی جیب های کوله خود را خالی کنید. برای خاک گیری آن را به صورت وارونه تکان دهید.
  •  با استفاده از یک اسفنج تمیز تمامی نواحی داخلی کوله را گردگیری کنید.
  •  قسمت های بیرونی مسلماً کثیف تر هستند. به همین دلیل مقداری صابون را بر روی اسفنج خیس بمالید و به آرامی بر روی قسمت های آلوده بکشید.
  •  در مرحله آخر کوله خود را با استفاده از آب سرد آبکشی کنید تا کلیه بقایای شوینده از آن خارج شود.

بیشتر بدانید: اهمیت دستکش کوهنوردی مناسب

روش کامل تمیز کردن کوله کوهنوردی

اگر کوله شما طی سفر بسیار کثیف و آلوده شده باشد و یا اینکه مدت زمان زیادی از تمیز کردن آن گذشته باشد، نیازمند یک تمیزکاری کامل است. برای این منظور مراحل زیر را دنبال کنید:

تمیز کردن کوله کوهنوردی

  •  پس از آنکه جیب‌های کوله کوهنوردی خود را خالی کردیم برای گردگیری آن از جاروبرقی استفاده کنید تا تمامی آشغال های ریزی که در زوایای پنهان کوله پنهان شده اند خارج شوند.
  •  اگر که بخش های فلزی کوله قابل جدا شدن هستند، حتما آنها را باز کنید.
  •  در صورتی که بند ها و تسمه های کمری و میانی کوله قابل جدا شدن هستند، آنها را باز کرده و با استفاده از آب سرد، اسفنج و صابون آنها را به خوبی بشویید. این قسمت ها به دلیل تماس مداوم با بدن بویژه در تابستان در اثر عرق کردن چرب می شوند.

  • نحوه شستشو کوله کوهنوردی به این صورت است که ابتدا یک لگن بزرگ و یا یک وان را با استفاده از آب ولرم و صابون پر کنید. پس از وارد کردن کوله در آب، با استفاده از اسفنج نواحی داخلی آن را تمیز کنید. سپس قسمت های بیرونی و با احتیاط کامل قسمت های عرق گیر را تمیز کنید.

تمیز کردن کوله کوهنوردی

  •  برای تمیز کردن زیپ ها از یک مسواک نرم استفاده کنید.
  •  در نهایت کوله خود را با آب سرد آبکشی کنید و از خارج شدن کامل صابون از آن مطمئن شوید. سپس کوله را در سایه و یا محلی سربسته آویزان کنید تا خشک شود.

 

 فروشگاه لوازم کوهنوردی کوه سایت

 اگر قصد خرید اولین کوله پشتی کوهنوردی خود را دارید و یا اینکه زمان تعویض کوله کوهنوردی شما فرا رسیده است، پیشنهاد می کنیم تا سری به فروشگاه کوه سایت بزنید. کوه سایت از مراکز تخصصی فروش انواع لوازم و تجهیزات کوهنوردی از برندهای با کیفیت و معتبر است.  کلیه لوازم این فروشگاه برای سطوح مختلف مبتدی تا حرفه ای عرضه می شوند. علاوه بر فروش حضوری کوه سایت با داشتن فروشگاه اینترنتی یک خرید راحت و سریع را برای شما امکان پذیر ساخته است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *