بلاگ

راهنمای خرید کیسه خواب مناسب

خرید کیسه خواب
3.7/5 - (4 امتیاز)

برای سفرهای کوهنوردی و طبیعت گردی که قصد توقف شبانه را دارید، خرید کیسه خواب مناسب یکی از ضروری ترین کارهایی است که از قبل سفر بایستی انجام دهید. نداشتن خواب راحت و کافی مسلما باعث می‌شود تا از سفر خود لذت نبرید.

خرید کیسه خواب

انتخاب و خرید کیسه خواب مناسب به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از این شاخص ها توجه به آب و هوای مقصد و همچنین فصل سفر است. برای مثال کیسه خواب مناسب سفرهای جنگلی سبکتر از کیسه خواب های مناسب کوهنوردی است و یا کیسه خواب مناسب زمستان دارای الیاف متفاوت و ضخامت بیشتری نسبت به کیسه خواب مناسب تابستان است. 

بنابراین برای اینکه بتوانید یک کیسه خواب مناسب را انتخاب نمایید، همچون دیگر وسایل کوهنوردی بایستی اطلاعاتی پایه در رابطه با این محصول داشته باشید. در این مقاله از مجله کوهسایت نکاتی مفید به عنوان راهنمای خرید شرح داده شده است.

بیشتر بدانید: روش های تصفیه آب در طبیعت گردی و کوهنوردی

 دمای کیسه خواب

خرید کیسه خواب

 برخلاف تصور عموم کیسه خواب گرما تولید نمی کند، بلکه گرمای بدن را حفظ می کند. از طرفی دیگر یک کیسه خواب همه کاره برای تمام فصول وجود ندارد. شما باید با توجه به تحمل دمایی بدن خود و همچنین فصل سفر نوع مناسب را انتخاب کنید. 

معمولا بر روی کیسه های خواب سه بازه دمایی درج می شود که معنای هر کدام به شرح زیر است:

  • Risk range: دمایی است که بدن شما در آن ایمن نیست و به طور کامل دمای بیرون را حس می کند.
  • Transition range: دمایی است که بدن شما به مقدار خیلی کم دمای محیط را احساس می کند.
  • Comfort range: دمایی کاملا ایمن است که به هیچ عنوان متوجه دمای محیط نخواهید شد.

کیسه خواب های تابستانی به گونه ای هستند که فرد در آنها می‌تواند دمای محیط ۱۰ تا ۳۵ درجه را تحمل کند. کیسه خواب های زمستانی نیز شرایطی را فراهم می کنند که فرد بتواند دمای محیط ۱۰ درجه و پایین تر را تحمل کرده و خواب راحتی داشته باشد.

 

خرید کیسه خواب با توجه به اندازه

اندازه کیسه های خواب بر روی آنها درج می‌شود و معمولا در سه سایز کوچک، متوسط و بزرگ ساخته می شوند. کیسه خواب ها بر این اساس که تک نفره یا دو نفره و همچنین مردانه یا زنانه هستند اندازه های متفاوتی  دارند. در مورد انتخاب کیسه خواب بر اساس جنسیت بهتر است ابتدا به سایز و فرم بدن خود توجه کنید. برای مثال ممکن است مردی جثه ظریف و کوچکی داشته باشد که در این صورت کیسه خواب زنانه برای اون مناسب است و بالعکس.

 

خرید کیسه خواب با توجه به شکل

خرید کیسه خواب

کیسه های خواب متناسب با شکل بدن ساخته می شود. رایج ترین آن ها فرمی مستطیلی است که فضای بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد. اما اتلاف انرژی در آنها بالاست و همچنین به دلیل بزرگ بودن، وزن بیشتری دارند. کیسه خواب های مومیایی اطراف بدن شما را به طور کامل احاطه می کند. به همین دلیل اتلاف انرژی کمتر و تحمل دمایی بالاتری را به شما می دهد. همچنین وزن و حجم آن کمتر است و برای  پیاده روی های طولانی مناسب است. در کیسه خواب های بشکه ای قسمت شانه عریض تر و قسمت پاها پهنای کمتری دارد. این مدل نیز اتلاف انرژی کمی دارد و در صورتی که در کیسه های مستطیلی و مومیایی احساس راحتی نمی کنید، این گزینه قطعا برایتان مناسب خواهد بود.

بیشتر بدانید: نحوه شستشو و تمیز کردن کوله کوهنوردی

در نظر گرفتن وزن کیسه خواب

خرید کیسه خواب

وزن کیسه خواب حتما باید سبک باشد تا طی مسیر شما را خسته نکند. همچنین با امکان بسته بندی قابلیت قرار گرفتن در کوله پشتی را داشته باشد.

 

الیاف درون کیسه خواب

برای پر کردن درون کیسه خواب از الیاف مصنوعی و یا پر استفاده می شود. منظور از الیاف مصنوعی پلی استر است که استفاده بیشتری دارد. پلی استر برای مکان های خیس و مرطوب مناسب است و عایق خوبی در برابر سرما است. اما ایراد آن سنگین و حجیم کردن کیسه خواب است.

پر وزن و حجم کمی دارد، دوام آن بیشتر است و عملکرد آن در هوای خشک و سرد مناسب است. اما نیاز به مراقبت بیشتری دارد و برای مکان های مرطوب مناسب نیست.

 

توجه به زیپ کیسه خواب

خرید کیسه خواب

زیپ مهمترین بخش کیسه خواب است، زیرا اگر خراب شود کارایی کیسه خواب یعنی حفظ گرمای بدن نیز از دست می رود. در هنگام خرید کیسه خواب به محل قرارگیری زیپ دقت کنید. برای افراد چپ دست بهتر است که زیپ در قسمت چپ کیسه تعبیه شده باشد و بالعکس. 

کیسه خواب های دو زیپه نیز وجود دارد که در فصول گرم سال می توانید با باز کردن زیپ پایین، امکان برقراری جریان هوا و جلوگیری از تعریق پاها را فراهم کنید.

بیشتر بدانید: راهنمای خرید فلاسک کوهنوردی

دیگر نکات خرید کیسه خواب

علاوه بر موارد فوق در هنگام خرید کیسه خواب بهتر است نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

  • انتخاب رنگ کیسه خواب اگرچه یک سلیقه ای است اما بهتر است تیره باشد. زیرا رنگ های روشن خیلی زود کثیف شده و ظاهر خوشایندی نخواهد داشت.
  • اغلب کیسه های خواب به صورت ضدآب طراحی می‌شوند، اما انواع معمولی نیز وجود دارد که قیمت آنها پایین تر است.
  •  برخی از کیسه های خواب قابلیت تبدیل به کاپشن را دارند.
  •  همچنین ممکن است مجهز به پشه بند و یا چراغ قوه داخلی باشند.

کیسه خواب را می توانید از فروشگاه های لوازم کمپینگ و کوهنوردی تهیه کنید. برای انتخاب یک کیسه خواب بادوام و باکیفیت بهتر است سراغ فروشگاه هایی بروید که برند های معتبر را عرضه می کنند.

از جمله این مراکز، فروشگاه کوهسایت است که با سابقه فعالیت طولانی در حوزه فروش محصولات کمپینگ و کوهنوردی می تواند اطلاعات مناسبی را به عنوان راهنمای خرید در اختیار شما قرار دهد. شما می توانید کلیه محصولات کوهسایت را در وب سایت این فروشگاه مشاهده و خرید خود را به صورت اینترنتی و یا حضوری انجام دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *